maandag 26 oktober 2015

Kwarteltjes met calvados appeltjes

Hebben jullie dat ook, zodra de zomer voorbij is krijg je weer meer zin om te koken, vooral nu het wild en gevogelte seizoen weer begonnen is.
Al jaren wilde ik een keertje kwarteltjes bereiden maar om de een of andere manier kwam het er niet  van. Tot het afgelopen weekend, toen heb ik een heel menu voor mij en mijn man bereid, het voorgerecht en dessert komen binnenkort ook online.

Benodigdheden voor 2 personen.

2 kwarteltjes
2 Granny smith appeltjes
Roomboter
Gevogeltefond
Calvados
Rode Port
Zout en peper



Bereiding:
 Verwarm de oven voor op 200 graden.
Maak de kwartels schoon en dep ze goed droog en bestrooi ze met wat zout en peper.
Laat een flinke klont roomboter smelten in de pan en bak de kwartels rondom bruin, doe ze daarna in een braadslee en bak ze in ongeveer 20 minuten gaar (tijd kan verschillen per oven).
Haal de kwartels uit de braadslee en houd ze warm in aluminiumfolie, ondertussen bak je de appeltjes in de braadslee en blus ze af met een flinke scheut calvados, als de appeltjes gaar zijn haal je ze uit de braadslee en houd ze warm.
Bij mij op het bord zie je geen appeltjes omdat ik deze meteen samen met de kwartel in de braadslee had gedaan, deze waren natuurlijk veel te zacht geworden, niet doen dus.
Schenk 150 ml gevogeltefond in de braadslee en roer de aanbaksels los,, voeg hier een flinke scheut rode port bij en laat de saus inkoken tot de helft, de saus zeven en eventueel afmonteren met een paar klontjes ijskoude roomboter, appeltjes erbij en je saus is klaar.
Haal de kwartels uit de folie en leg er 1 op ieder bord, wat saus en appeltjes erom heen en smullen maar.
De kwartels zijn lekker met bv rode kool en aardappelkroketjes, ook een ideaal gerecht voor de feestdagen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten